Så här går det till

Vi hjälper dig genom hela processen, från bilval och administration till avyttring.

Inköp

För att du ska ha ett komplett och tryggt bilinnehav arbetar vi kontinuerligt med att handla upp och förhandla våra inköpsavtal inom hela spektrat av både centrala och tillhörande produkter och tjänster. De framförhandlade rabatterna får du som kund tillgång till, det gäller t.ex. inköp av fordon, försäkringar, drivmedel, hyrbilar, laddlösningar och däck.

Vi är märkes- och modelloberoende och har samarbetsavtal med över 20 biltillverkare inom vilka vi kan erbjuda dig fördelaktiga inköpsrabatter. Vi samarbetar med flera drivmedelsbolag, de större däckleverantörerna, laddboxleverantörer samt andra kategorier. Allt för att du och ditt företag ska få ett så enkelt bilinnehav som möjligt.

Försäkring

Oavsett vilken leasingtjänst du och ditt företag väljer kan vi hjälpa dig med kompletta försäkringslösningar för din nya bil. Vi har tagit fram en specialiserad försäkring i samarbete med Moderna Försäkringar som ger dig ett tryggt bilinnehav hela vägen.

Med vår försäkring är din bil helförsäkrad

Vårt upplägg bygger på att din bil alltid är helförsäkrad och att vi hela tiden pressar fram bättre villkor.

Alla fabriksnya bilar omfattas av en vagnskadegaranti från tillverkaren vilket tillsammans med den obligatoriska trafikförsäkringen och delkaskoförsäkringen gör att bilen är helförsäkrad.

När bilen är äldre än 36 månader upphör vagnskadegarantin att gälla och du kan då istället välja att teckna en vagnskadeförsäkring för att bibehålla en helförsäkrad bil. Detta skydd gäller för bilens kaross och ersätter plåt- och lackskador även om du råkat orsaka dem själv.

Om olyckan är framme

Vi på NF Fleet har ett hjälpnummer öppet dygnet runt som du når när du är i  i Sverige och när du är utanför våra landsgränser. När akuta faror är undanröjda är det viktigt att du gör en skadeanmälan – det gör du enkelt via NF Fleets kundportal. Om du har några som helst frågor om detta har vi kunniga medarbetare som vägleder dig.

Administration

Väljer du Billeasing Extra ingår även vårt driftsavtal där service, underhållsreparationer, däck, däckskiften och försäkring ingår. Du slipper tänka på alla kostnader och administration och kan istället fokusera helt på er affär. Vi hanterar dessutom all administration kring bilen;

• Konsultation och utveckling av bilpolicy

• Inköp av fordon

• Administration av kontrakt

• Drivmedelshantering

• Försäkringsärenden

• Tillgång till kundportal och app

• Hantering av förmånsvärden och körjournaler

• Hantering av skatter

• Verkstadsfakturor som kontrolleras av vår tekniska avdelning (det säkerställer oskäliga kostnader för drift och underhåll)

• Rabatt på hyrbilar

• Vägassistans

• Rutiner för avveckling av fordon efter kontraktsslut

Återlämning

I god tid innan ditt leasingkontrakt löper ut får du information från oss om att kontraktslutet börjar närma sig samt information vad som gäller rent praktiskt med avlämningsplats beroende på om du har beställt en ny bil eller inte. Vi går igenom vanliga missar och ger dig en checklista för att säkerställa att återlämningen går så smidigt som möjligt och du inte blir drabbad av några onödiga kostnader p.g.a. en missad skadeanmälan exempelvis.

Din bil blir granskad av ett oberoende test- och värderingsbolag som upprättar ett besiktningsprotokoll.

Om du har operationell leasing (Billeasing Extra) avslutar vi sedan kontraktet genom en slutfaktura som förhoppningsvis inte innehåller oanmälda skador eller övermil.

För finansiell leasing (Billeasing Enkel och Billeasing Grön) regleras eventuellt under- eller överskott om bilens beräknade restvärde skiljer sig mot det faktiska.

Sälja begagnad bil

När leasingkontraktet är slut kan vi på NF Fleet hjälpa dig och ditt företag  med försäljningen av bilen och sälja den antingen i vår bilhall för begagnade bilar eller via vår auktionsplattform för bilhandlare. Auktionsplattformen, som vår samarbetspartner ALD Carmarket tillhandahåller, når vi ut till över 33 000 anslutna handlare i 33 länder i Norden och Europa.

Genom att visa bilen på auktionsplattformen får du som företagskund möjlighet att både sätta ett minimumpris vilket bilen inte säljs under samt möjligheten att få ett så högt pris som möjligt vid försäljningen av fordonet efter finansieringsperiodens slut.

I den tjänsten ingår:

  • Planering och bokning av transport
  • Test av fordon, inre och yttre besiktning
  • Återkoppling av eventuella värdehöjande åtgärder
  • Fotografering
  • Lösen av leasingkontrakt från leasingbolag
  • Försäljning och försäljningsadministration, ex. vid export
  • Hantering av likvid och slutredovisning till er
  • Fast pris per försäljningsuppdrag – 5 100 kr (okt 2019)
  • Läs mer om ALD Carmarket här

Om bilen är i behov av service och reparation innan försäljningen, för att få ett bättre slutpris, erbjuds du fördelaktiga priser hos verkstäder och däckfirmor i anslutning till försäljningsplatsen.