Frågor och svar

Här hittar du ofta förekommande frågor

Här hittar du de vanligaste frågorna vi får. Hittar du inte svar på din fråga får du gärna höra av dig direkt till oss på 08-501 122 66 eller nordeabilportal.se@nffleet.com

Leasingpaket och bilval

  • Vad är skillnaden på finansiell och operationell leasing?

    Enkelt uttryckt kan man säga att finansiell leasing mer liknar ett billån, medan operationell leasing är en långtidshyra. Den avgörande skillnaden är vem som bär risken för differensen mellan restvärdet och marknadsvärdet, d.v.s. vad bilen är värd när leasingperioden är över. I finansiell leasing är det leasingtagaren som får reglera eventuella skillnader mellan restvärde och marknadsvärde vid avtalets slut, i operationell leasing tar vi fullt ansvar för detta och du som leasingtagare kan känna dig trygg med att slippa några obehagliga överraskningar.

  • Vad skiljer era leasingpaket åt?

    Billeasing Enkel– är finansiell leasing. Företaget står för restvärdesrisken samt betalar bilens löpande driftskostnader.

    Vad ingår?
    Utöver finansieringen ingår inga övriga tjänster i leasingavtalet.

     

    Billeasing Extra – är operationell leasing. Företaget betalar en fast månadskostnad för finansiering och driftskostnader.

    Vad ingår?
    Utöver finansieringen ingår även vårt driftsavtal. Detta avtal inkluderar service, underhållsreparationer, sommar- och vinterdäck samt däckskifte. Försäkring ingår. Vid avtalets slut står vi som leasinggivare för restvärdesrisken. Billeasing Extra går också att kombinera med drivmedelskort, hantering av körjournalsrapportering, trängselskattshantering m.m.

     

    Billeasing Grön – är finansiell leasing och till grunden en Billeasing Enkel men som vid val av en ren elbil ger dig en rabatterad hyra.

    Vad ingår?
    Utöver finansieringen ingår inga övriga tjänster i leasingavtalet.

  • Vilka bilar kan jag leasa från er?

    Alla tillgängliga modeller på den svenska marknaden. Vi är helt märkes- och modelloberoende. Om du inte hittar den modell du är intresserad av i portalen så är det bara att du hör av dig direkt till oss, vi hjälper dig att få tag i bilen som är rätt för dig.

Frågor i bilinnehavet

  • Appen My NF Fleet - din partner på vägen

    Väljer du Billeasing Extra får du tillgång till vår app My NF Fleet där du som förare kan registrera körjournal och trängselskatter i tjänst, hantera drivmedelskort, hitta serviceverkstäder, göra en skadeanmälan och få svar på dina vanligaste frågor.

  • Drivmedelskort

    Vi har avtal med Preem, Shell, Circle K, OKQ8 och Fordonsgas. Om du har rätt till drivmedelskort och vilka kort som kan väljas beslutas av din arbetsgivare. Drivmedelskortet gäller, beroende på vilken typ av kort du har, till exempel för inköp av drivmedel, påfyllnadsolja, trafikprodukter och parkeringsavgifter.

  • Service och reparation

    När det är dags för service av din bil kontaktar du själv en verkstad för att boka tid. Tänk på att de serviceintervaller som finns angivna i bilens servicehäfte alltid ska följas och att servicen alltid ska göras på auktoriserad märkesverkstad i Sverige. När du hämtar bilen, kontrollera att serviceboken är ifylld och stämplad.

    Har du några frågor angående serviceintervaller är du alltid välkommen att kontakta vår tekniska avdelning på 08-501 123 40 eller din återförsäljare.

  • Får jag köra bilen utomlands?

    Ja.

    Du behöver ha med registreringsbeviset och ett utlandstillstånd, som du beställer från oss senaste två veckor innan avfärd. I vissa länder behöver du också ha Grönt kort (se lista för vilka länder det gäller på www.tff.se), särskild utrustning i bilen eller t.ex. dekaler på bilen.

  • Vad ska jag tänka på under avtalets gång?

    Ta hand om bilen som om det vore din egen. Ta hand om skador som uppstår direkt. Följ serviceintervallet och använd endast märkesauktoriserade verkstäder. Hör av dig till oss om du vill diskutera kontraktets uppbyggnad om du t.ex. märker att du vill ändra årlig körsträcka eller löptid.

Vid kontraktets avslut

  • Vad ska jag tänka på inför återlämningen?

    Se till att eventuella skador antingen är åtgärdade eller anmälda till försäkringsbolaget. Töm digitala system på personuppgifter och bilen på personliga tillhörigheter.  En komplett återlämningsguide hittar du i kundportalen My NF Fleet.

  • Försäljning av bilen

    Har du Billeasing Extra så bär NF Fleet hela restvärdesrisken för att minimera risken för dig. Vi ansvarar för försäljningen av bilen.

    Har du valt Billeasing Enkel eller Billeasing Grön bär du risken för restvärdet och eventuell värdeskillnad mellan restvärdet och marknadsvärdet. För att få maximalt betalt för bilen kan vi hjälpa till med försäljningen genom vår tradingtjänst som når över 35 000 återförsäljare i 24 Europeiska länder. Läs mer om ALD Carmarket här.